MarkaWorld.com

Tabanlıoğlu Mimarlık enstalasyonu “Gündüz, Işık, Gece” sergisinde: “Thru – Veritas ve Vizyon”

Tabanlıoğlu Mimarlık, “Thru – Veritas ve Vizyon” enstalasyonu ile TEPTA Aydınlatma’nın 25. Yılı onuruna İstanbul Modern’de düzenlenen “Gündüz, Işık, Gece” sergisinde.

Tabanlıoğlu Mimarlık enstalasyonu “Gündüz, Işık, Gece” sergisinde: “Thru – Veritas ve Vizyon”
13 Ekim 2016 - 9:38 'de eklendi ve 1649 kez görüntülendi.

İstanbul Modern, kuruluşundan bu yana aydınlatma sponsorluğunu üstlenen TEPTA Aydınlatma’nın 25. Yılı onuruna hazırlanan “Gündüz, Işık, Gece” sergisine ev sahipliği yapacak. TEPTA’nın temsilcisi olduğu tasarım odaklı markalar ile alanında öncü mimar, tasarımcı ve sanatçıları bir araya getiren sergi, Türkiye’de salt ışık alanında düzenlenmesi bakımından da bir ilk olacak.

Küratörlüğünü Almanya’dan UBL ve Brandi Institute’un kurucu direktörü, ışık tasarımcısı Ulrike Brandi’nin üstlendiği sergi, davetli katılımcılar tarafından özel olarak tasarlanarak üretilen aydınlatma odaklı özgün işlerden, çeşitli yerleştirmeler ve ışık nesnelerinden oluşuyor.

Tabanlıoğlu Mimarlık da tasarladığı “Thru Veritas ve Vizyon” ile ışık odaklı bu sergiye katılıyor. Üretiminde Aqua Creations’in de katkıda bulunduğu “Thru Veritas ve Vizyon” enstalasyonunun yer aldığı “Gündüz, Işık, Gece” sergisi, 18 Ekim 2016 – 22 Ocak 2017 tarihleri arasında İstanbul Modern’de ziyaret edilebilecek.

“Thru – Veritas ve Vizyon

Ayna hem bir sembol, hem de işlevsel bir nesne; aynı anda karmaşık ve basit. İnsanların su veya aynadaki yansımalarının ruhları olduğuna dair inancın Narsis efsanesinin de kaynağını oluşturduğuna hatırlatmaya gerek bile yok.

Ayna takıntısı sanat ve tasarım alanlarında da sıklıkla yer bulur. Yansıtıcı kapasitesi tasarımcıları çoklu bakış açıları oluşturmak, suretini/kendi-imgesini çoğaltmak ve varlığın temsili olarak kullanmaya teşvik etmiştir; gerçek anlamıyla da bu üretimin bir parçasıdır.

Ayna, görünürlük ve bakış üzerinde odaklanır. Işığı sürekli emer ve yeniden üretirken, öte yandan da bir diğer- suret- oluşturarak asıl olanı çoğaltır.

Thru, enstalasyonun merkezinde yer alan, Aqua Creations ürünü, Lucky Lamp’in ana ışık kaynağını oluşturduğu, prizma formu çerçevesinde yerleştirilen ayna ve ipek kaplanmış plakaların mevcuda getirdiği strüktür, içinden  geçilen ve etrafında dolanılan parçalı- yukarıdan asılı bir heykeldir.

Aynalarla çoğaltılan mekanda her adım bir sürpriz olur. Tesadüfi görüntüler paradokslar oluşturur, sol, sağa; tek çokluğa evrilir. Ve aynalar birbirini yansıttığında, hiper-gerçek ve sahte, hatta hayalet imgeler ortaya çıkar.

Sonsuz sayıda ve açıda türeyebilen yansımaların sayıklamasını durdurmak için, izleyici sukunet anına ihtiyaç duyar; enstalasyonun ayna panelleri arasında yerleştirilmiş ipek yüzeyler görsel durgunluk temin eder ve sürekli tekrarlayan/parçalanan görüntüler olmadan, tek bir varlığa dönme anını yakalamaya bir adımdır.

Aqua Creations’ın ipek malzemesiyle kaplananan çerçevelerin oluşturduğu dingin yüzeyler, kumaşın yarı saydam niteliği sayesinde ışığı süzerek, kısmen aydınlatılmış bir atmosfer sağlar.

Enstalasyonun merkezinde asılı duran, hareketli görselleştirmeyi ışık kaynağı olarak sunan, Lucky Lamp etrafında oluşturulan labirent, bu kaynaktan doğan güçlü ışığa doğru bir çekim hattı kurgular. Yoğun ışığın cazibesiyle bu manyetik kutup izleyicinin ilgisini yakalar ve kendine yönlendirir.

Işımalar, plakalar arasındaki yarıklar yoluyla sızar, yansıtıcı zeminden ve ayna plakalardan da yansıyarak izleyiciyi işin parçası haline getirir, ve öte yandan, ana ışık kaynağına doğru, dünyanın gündüzü haketmek için güneşe doğru takip ettiği yol gibi, izleyiciyi labirentin derinlerine doğru yürümeye teşvik eder. İmkansız bir mükemmellik – doğada olduğu gibi – aramaksızın, aksine, oyunlu bir deneyim için, izleyiciyi ışığın sürprizli akışında ve kendi görüntülerinin dalgasında gezinmeye davet eder.

Melkan Gürsel

Işık temalı bu sergiyi ve “Thru Veritas ve Vizyon” enstalasyonu izlemeye davet eden Melkan Gürsel, “Yansımalar olsa da olmasa da, izleyenlerin bu patikadan ve kendilerinden keyif alarak yürümelerini diliyoruz” dedi.

Murat Tabanlıoğlu

Yeryüzündeki görüntünün kaynağının ışık olduğunu hatırlatan Murat Tabanlıoğlu ise “Işık aynı zamanda yeryüzündeki en önemli ısı kaynağı ve birçok medeniyetin kutsallık atfettiği bir olgu. ‘Thru Veritas ve Vizyon’ ile bu değeri yansıtmaya, kimi zaman şaşırtan izleyiciyi de içine alan bir yorumla vurgulamaya çalıştık” şeklinde konuştu.

 

SON DAKİKA HABERLERİ
hali
İLGİLİ HABERLER